روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت که رژیم صهیونیستی با تصرف سرزمین‌های فلسطینی، گسترش شهرک‌ها و تخریب روستاها و شهرک‌ها در تلاش است تا نقشه کرانه باختری را دوباره ترسیم کند.

طرح اشغالگران برای ترسیم مجدد نقشه کرانه باختری با هدف ممانعت از تشکیل کشور فلسطین

این روزنامه افزوده است که تمامی این اقدامات «مهمترین» تغییراتی است که طی چند دهه در کرانه باختری با هدف تکه تکه کردن آن رخ داده است.

این روزنامه اشاره کرد که دولت ائتلافی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در طول ۱۹ ماه قدرت، به طور قابل توجهی حضور اشغالگران در کرانه باختری اشغالی را گسترش داد و به کارزار رهبری گروه شهرک نشینان برای توقف تلاش‌ها به منظور ایجاد کشور فلسطینی سرعت بخشید.

دولت با مصادره زمین‌های استراتژیک موافقت کرده است و تنها در سال جاری ۶ هزار هکتار (حدود ۲۵۰۰ هکتار) را تصرف کرده، همچنین شهرک‌های بزرگی ساخته، تخریب املاک و مستغلات فلسطینی‌ها را تسریع بخشیده و حمایت دولت از کانون‌های شهرک سازی غیرقانونی را افزایش داده است.

در حالی که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اصرار دارد که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای جنگ در غزه باید شامل تعیین مسیری باشد که به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی منتهی شود - به نوشته این روزنامه - شهرک نشینان افراطی یهودی و حامیان سیاسی راست افراطی آنها که به بالاترین سطوح قدرت رسیده‌اند، در حال ترسیم مجدد نقشه در اسرائیل هستند و راه حل ۲ دولتی را که در توافقنامه‌های صلح قبلی تصریح شده بود، «تقریباً غیرممکن» می‌کنند.

در مصاحبه‌هایی که توسط خبرنگاران واشنگتن پست در ۶ روستا و شهر فلسطینی به عنوان بخشی از این تحقیق انجام شد، ساکنان محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت اشغالگر بر زندگی روزمره‌شان را با هر نزدیک شدن شهرک‌ها به مناطقشان تایید کردند و اینکه آنها توانایی‌شان برای حرکت آزادانه و دسترسی به زمین‌های کشاورزی محدود شده‌اند.

این روزنامه تاکید کرد که برخی از روستاها در نتیجه خشونت‌های انجام شده توسط شهرک نشینان از نقشه پاک شده‌اند.

این روزنامه اشاره کرد که نتانیاهو - که طولانی‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل محسوب می‌شود - در دسامبر ۲۰۲۲ بر اساس توافقنامه ائتلافی که وعده داد به «تقویت و توسعه شهرک‌سازی در سرتاسر اراضی اشغالی از جمله کرانه باختری» بپردازد. برای این منظور، بتسلئیل اسموتریچ گفت که باید «دی ان ای وضعیت موجود» را تغییر دهد.

به گزارش واشنگتن پست، حدود سه میلیون فلسطینی به همراه بیش از ۵۰۰ هزار شهرک نشین در کرانه باختری زندگی می‌کنند که تعداد آنها در پنج سال گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته سازمان غیردولتی «صلح اکنون» در اراضی اشغالی، تلاش‌های اسموتریچ و متحدانش از مواضع قدرت‌شان به ثمر نشسته است، زیرا شورای عالی برنامه‌ریزی اسرائیل ساخت نزدیک به ۱۲ هزار واحد مسکونی در این شهرک‌ها را در طول ۱۹ ماه گذشته به طور کامل تصویب کرده است، در حالی که این رقم در ۲ ماه گذشته کمی بیش از ۸۰۰۰ واحد بود.

واشنگتن پست گزارش داد که امنیت اسرائیل در توقف موج فزاینده آزار و اذیت شهرک نشینان افراطی، حملات و کشتار فلسطینی‌ها با هدف تخلیه جوامع فلسطینی اطراف کانون‌های شهرک‌سازی ناکام مانده است.

ماه گذشته، دادگاه بین‌المللی دادگستری سازمان ملل به اسرائیل دستور داد به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد، شهرک‌های موجود را تخلیه کند و به فلسطینی‌هایی که زمین‌ها و اموال خود را از دست داده‌اند غرامت بپردازد، «حکمی که اهمیت نمادین دارد اما تأثیر محدودی دارد». با این حال، نتانیاهو به سرعت از این حکم انتقاد کرد و گفت که «مردم یهود اشغالگر سرزمین خود نیستند».

خبرنگاران این روزنامه اظهار داشتند که فلسطینیان کرانه باختری از محاصره‌شان توسط شهرک‌سازی‌های «خزنده» در سرزمین‌هایشان و گسترش سریع و خشونت‌های کنترل نشده در پی آن صحبت کردند.

آنها توضیح دادند که در اواخر دهه ۱۹۷۰ یک شهرک در زمین‌های مصادره شده از ۲ روستای فلسطینی همجوار، قریوت و ترمسعیا ایجاد شد.

یوسف صدیق، معاون شورای محلی قریوت، گفت: «این کار با چند نفر شروع شد، مانند پیشاهنگان، در آن زمان می‌توانستیم گوسفندان خود را بین ۲ روستا بچرانیم، بدون اینکه زمین خودمان را ترک کنیم.»

به گزارش رسانه‌های محلی، در سال ۲۰۱۱، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی طرحی را برای افزایش ۶۰ درصدی واحدهای مسکونی در شهرک‌ها تصویب کرد. در اواخر سال ۲۰۲۳، قریوت تقریباً توسط شهرک‌ها احاطه شد. آزار و اذیت سربازان و شهرک نشینان باعث شد برخی از ساکنان خانه‌های خود را با میله و سیم خاردار محاصره کنند.

بر اساس تحقیقات این روزنامه، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از ۲ هزار ساختمان در کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی در زمان دولت جدید نتانیاهو تخریب شده که این امر منجر به آواره شدن بیش از ۴۰۰۰ نفر و آواره شدن ۲۲۰۰ نفر دیگر در ۲ سال گذشته شد.

در تپه‌های الخلیل جنوبی، ساکنان روستای ام الخیر نمی‌دانند تا چه زمانی می‌توانند در مواضع خود مقاومت کنند.

این روزنامه به نقل از یکی از اهالی روستا به نام یاسر می‌نویسد: «در زیر آفتاب شدید بی‌خانمان شده‌ایم و روی خاک می‌خوابیم». او این را در حالی گفت که زیر چادری نشسته بود که همسایگانش برای خانواده بزرگش ساخته بودند، در حالیکه دما به بیش از ۳۷.۸ درجه سانتیگراد افزایش یافت.

در آن روز، شهرک نشینان ۱۱ ساختمان، از جمله یک چادر گروهی را که به عنوان کلینیک بهداشتی و مکانی برای برگزاری جشن‌های عروسی و جشن نوزادان استفاده می‌شد، تخریب کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.